Elektrisch rijden

Voordelig en duurzaam

Elektrisch private leasen; besparen op brandstof

De combinatie private lease en elektrisch rijden is populair. Veel mensen vinden de investering in een elektrische auto nog te hoog. Om elektrisch te rijden heb je met private lease geen investering nodig. Je rijdt een nieuwe elektrische auto voor een vast maandbedrag en de kosten voor brandstof zijn een stuk lager omdat de prijs van elektriciteit lager ligt dan de prijs van benzine.

Elektrisch rijden in het kort

In de autowereld is een grote transitie gaande, namelijk de transitie naar elektrisch rijden. De overgang naar deze manier van aandrijving is hard op weg om de meest gekozen vorm van brandstof te worden. Deze ontwikkeling zorgt voor vragen en onzekerheden maar gelukkig ook voor veel informatie en oplossingen. Elektrisch rijden wordt elke dag aantrekkelijker! 

Actieradius en omstandigheden

Alle elektrische auto's hebben een actieradius. Dit is het aantal kilometers dat een auto kan rijden op een volgeladen elektrische accu. De actieradius welke vaak wordt weergegeven is de actieradius gemeten volgens de WLTP richtlijnen. Dit is een test in optimale omstandigheden en dus niet altijd representatief voor het aantal kilometers dat een auto daadwerkelijk kan rijden. De actieradius kan variëren in de winter, zomer, op de snelweg of in de stad. Een batterij behoudt zijn vermogen langer met goed weer dan met slecht weer.

 

Tankpas laadkabel en laadpalen

Om je elektrische auto op te laden heb je een laadpas nodig, een laadkabel en een laadpaal. De laadpas krijg je van één van onze partners. Dit zijn bedrijven die laadpassen en laadpalen bieden en waar je ook je eigen laadpaal af kunt nemen en thuis kunt laten installeren. Kan dit niet op eigen terrein, dan kun je een openbare laadpaal aanvragen bij je eigen gemeente. 

 

Het opladen van je elektrische auto

Het is een misvatting dat de actieradius van een elektrische auto voor problemen gaat zorgen, als je weet dat de meeste Nederlanders bijna nooit meer dan 100 kilometer per dag rijden. Bij de nieuwste elektrische auto’s ligt de actieradius minimaal rond de 200 kilometer, dus zolang je (bijna) iedere nacht je auto aan de lader legt zal je niet snel in de problemen komen. 

 

Verschillende soorten laadstations

Je kunt thuis twee soorten laadpalen laten installeren, de 1-fase-aansluiting en de 3-fase-aansluiting. Het enige verschil tussen deze twee is het maximale laadvermogen. Of jouw meterkast over de 1-fase of 3-fase beschikt, kan je zelf uitzoeken of laten onderzoek door de installateur. De meest voorkomende aansluiting thuis is de 1-fase met 16 ampère. Hieronder zijn de verschillen in laadvermogens te zien:

1-Fase 16A laadpaal: 3,7kW
1-Fase 32A laadpaal: 7,4KW
3-Fase 16A laadpaal: 11kW
3-Fase 32A laadpaal: 22kW

Belangrijk om hierbij te vermelden is dat een 3-fase elektrische auto ook gewoon kan opladen bij een 1-fase lader. Beschik je thuis niet over een 3-fase meterkast en heb je dat wel nodig om bijvoorbeeld sneller je Audi e-tron op te laden? Dan is het mogelijk om jouw 1-fase-aansluiting te laten verzwaren naar een 3-fase-aansluiting.

 

Openbare laadstations

Lukt het niet om elke nacht thuis te laden, of moet je gewoon erg ver rijden? Dan zijn er altijd nog openbare laadstations (en dat worden er steeds meer). Op de website www.oplaadpunten.nl kan je gemakkelijk alle stations in Nederland bekijken. Wil je meer informatie over laadpassen? Dan kan de dichtstbijzijnde Volkswagen, Audi, SEAT of ŠKODA dealer je het beste verder helpen.

Kosten voor een elektrische auto

Wanneer je een elektrische auto private least, bespaar je op brandstofkosten. Maar het maandbedrag van 100% elektrische auto's ligt vaak nog wel wat hoger dan bij een vergelijkbare auto op benzine. Hieronder zie je voor drie verschillende types een vergelijking met hun broertje die benzine drinkt.

Voor de kosten per Kwh is gerekend met een gemiddeld elektriciteitstarief (Nibud).

Besparing elektrisch tegenover benzine