Elektrische auto met trekhaak

De overgang naar elektrische auto's heeft ook gevolgen voor de mogelijkheden met een trekhaak. Door de elektrische aandrijving zit er niet standaard een trekhaak op de auto's en niet alle elektrische auto's hebben hetzelfde trekvermogen. Op deze pagina worden verschillende mogelijkheden uitgelegd en lees je ook wat het gebruik van de trekhaak kan doen met je actieradius. 

De verschillende opties

Niet iedereen gebruikt zijn of haar trekhaak met dezelfde intenties. Sommige mensen willen met hun auto en caravan op vakantie en gebruiken hun trekhaak met die reden, anderen hebben alleen een trekhaak nodig om de fiets mee te kunnen nemen. Voor de verschillende redenen zijn verschillende laadcapaciteiten nodig. De vuistregel is dat voor de meeste auto's het maximale trekvermogen zo'n 75% van het gewicht van de auto zelf kan zijn. 

Caravans, aanhangers of vouwwagens

Om een caravan of iets van die strekking te kunnen trekken is zeker zo'n 1500 kilo aan trekvermogen nodig. De enige elektrische auto in ons aanbod die aan die eisen voldoet op dit moment is de volledig elektrische Audi E-Tron. Deze strakke bolide heeft namelijk een trekvermogen van 1800 kilogram. Dus ben je op zoek naar een totaaloplossing waarmee je veel mogelijkheden hebt om je trekhaak te gebruiken dan zit je met de Audi E-Tron goed. 

Fietsen vervoeren

Voor het vervoeren van twee fietsen op een trekhaak is beduidend minder trekvermogen nodig, en daarom zijn er andere modellen die interessant worden. De in 2020 beschikbare Volkswagen ID.3 komt namelijk met de optie op een trekhaak en zal zo'n 75 kilo aankunnen. Dit geeft dus de mogelijkheid om 2 fietsen mee te nemen. Zo kun je extra groen op pad en de natuur of dat leuke dorpje opzoeken! 

Gevolgen voor de actieradius

Het gebruiken van de trekhaak van een elektrische auto heeft negatieve gevolgen voor de actieradius, dus kom je minder ver met je auto. Zo kost het trekken van een caravan soms zo de helft van de actieradius. Elektrische auto's zijn echter in volle ontwikkeling en de verwachting is dan ook dat ook op het gebied van trekhaken en trekvermogen de komende tijd veel innovatie zal plaatsvinden. Hierbij moet je denken aan minder negatieve consequenties voor de actieradius en een hoger trekvermogen. 

Een ander gevaar van het gebruik van een trekhaak bij een elektrische auto is het feit dat de trekhaak en wat hier aan of achter hangt erg dichtbij de elektromotor zitten. In het geval van een aanrijding kan dit gevaarlijk zijn. Dit is dan ook de reden dat veel elektrische auto's nu geen optie hebben tot trekhaak. De nieuwere modellen zoals de Volkswagen ID.3 hebben wel deze mogelijkheid dus bij dat model is er over nagedacht. Ook op dit front worden veel innovatieve oplossingen verwacht.