Trekhaak op elektrische auto
Trekhaak op een elektrische auto
Hoe het werkt

Elektrische auto met trekhaak

De overgang naar elektrische auto's heeft ook gevolgen voor de mogelijkheden met een trekhaak. Door de elektrische aandrijving is het niet altijd logisch om een trekhaak te hebben: niet alle elektrische auto's hebben hetzelfde trekvermogen. In deze blog worden de mogelijkheden die er wel zijn uitgelegd en lees je ook wat het gebruik van de trekhaak kan doen met je actieradius. 

De verschillende opties

Een trekhaak kan worden gebruikt voor verschillende functies. Zo zijn er mensen die met de caravan op vakantie gaan en een trekhaak gebruik om die reden, anderen hebben een trekhaak nodig om de fiets mee te kunnen nemen. Voor deze verschillende toepassingen zijn verschillende laadcapaciteiten nodig. Voor de meeste auto's is het maximale trekvermogen zo'n 75% van het gewicht van de auto zelf. 

Caravans, aanhangers of vouwwagens

Om een caravan of iets van die strekking te kunnen trekken is zeker zo'n 1200 kilo aan trekvermogen nodig. Er zijn tegenwoordig steeds meer volledig elektrische auto's die dit gewicht mogen trekken. Zo zijn de Audi e-tron (met 1.800 kg trekgewicht), ŠKODA ENYAQ iV (1.200 kg) en Volkswagen ID.4 (1.400 kg) allemaal geschikt om met een caravan, aanhanger of vouwwagen op vakantie te gaan.

Fietsen vervoeren

Voor het vervoeren van twee fietsen op een trekhaak is beduidend minder trekvermogen nodig. Dan zijn ook andere elektrische auto's interessant. De Volkswagen ID.3 kan zo'n 75 kilo aan en is optioneel verkrijgbaar met trekhaak. Dit geeft dus de mogelijkheid om 2 fietsen mee te nemen. Zo kun je extra groen op pad de natuur in of al fietsend dat leuke dorpje opzoeken! 

 

Gevolgen voor de actieradius

Wanneer je een trekhaak op je elektrische auto hebt en deze belast heeft dit negatieve gevolgen voor de actieradius. Concreet betekent dit dus dat je minder ver komt op één keer laden. Zo kost het trekken van een caravan soms wel de helft van de actieradius. Elektrische auto's zijn echter in volle ontwikkeling en de verwachting is dan ook dat ook op het gebied van trekhaken en trekvermogen de komende tijd veel innovatie zal plaatsvinden. Hierbij moet je denken aan minder negatieve consequenties voor de actieradius en een hoger trekvermogen. 

Een ander gevaar van het gebruik van een trekhaak bij een elektrische auto is het feit dat de trekhaak en wat hier aan of achter hangt erg dichtbij de elektromotor zitten. In het geval van een aanrijding kan dit gevaarlijk zijn. Dit is dan ook de reden dat veel elektrische auto's nu geen optie hebben tot trekhaak. De nieuwere modellen zoals de Volkswagen ID.3 hebben deze mogelijkheid wel dus bij dat model is er over nagedacht. Ook op dit front worden veel innovatieve oplossingen verwacht.