De actieradius van jouw elektrische auto

De stap van een auto met verbrandingsmotor naar een elektrische auto is voor de meeste mensen nog groot. Vooral de actieradius houdt velen nog tegen om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Maar is het wel nodig om je hier zorgen over te maken? In dit blog zullen wij alles met betrekking tot de actieradius even verduidelijken!

Tijdlijn van de elektrische auto

1900: Eerste generatie elektrische auto’s met een actieradius van 30 tot 65 kilometer.
1910: Tweede generatie elektrische auto’s met een actieradius van 80 tot 130 kilometer.
Eind 19e eeuw: De brandstofmotor werd steeds beter, waardoor deze het won van de elektrische auto.
1940-1945: Door het brandstoftekort in de tweede wereldoorlog kwam de elektrische auto in een tijdelijke opleving, zie hieronder de Breguet A2 uit 1945.
1996: General Motors brengt de EV1 uit, deze elektrische auto doet de interesse bij de consumenten weer opleven.
1997: Toyota brengt de (hybride) Toyota Prius op de markt, dit was een groot verkoopsucces.
2006: Het bedrijf ZAP uit China bracht de Xebra op de markt met een topsnelheid van 65 km/h en een actieradius van 64 kilometer.
2010: Tesla brengt de sportieve Tesla Roadster op de markt met een actieradius van 390 kilometer.
2012: Tesla brengt de Model S op de markt met een actieradius van 300 kilometer.

Sinds 2012 gaat het snel met de ontwikkelingen binnen het elektrisch rijden, dit komt vooral door de stappen die gemaakt moeten worden voor een beter klimaat.

Actieradius elektrische auto

Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto bepaald?

Voorheen werd de actieradius vastgesteld met de NEDC-test. Deze test kwam uit 1992 en is niet meer representatief voor de werkelijke verbruikswaarden in de nieuwe elektrische voertuigen. Bij de NEDC-test werd heel weinig rekening gehouden met wegomstandigheden, weersomstandigheden, de autoconstructie en het rijgedrag.

Daarom wordt sinds 2017 gebruik gemaakt van de WLTP-test (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Tijdens deze test wordt gebruik gemaakt van veel meer verschillende factoren. De testduur is langer, er wordt getest met verschillende uitrusting en banden én de temperatuurverschillen tijdens de test zijn hoger. Hierdoor zijn de resultaten van de test veel nauwkeuriger geworden.

Actieradius van een elektrische auto in de winter

Elektrische auto’s staan veel minder met pech langs de weg dan diesel- en benzineauto’s. Toch hebben elektrische auto’s tijdens de winter veel last van de vrieskou. Veel telefoons gaan tijdens strenge vorst een stuk minder lang mee, doordat de lithium-ion accu’s niet gemaakt zijn voor prestaties tijdens deze kou. Elektrische auto’s bevatten soortgelijke batterijen, waardoor hetzelfde probleem ontstaat. Hoe kouder het is, hoe minder lang de accu mee zal gaan.

Naar schatting daalt de actieradius ongeveer met 30% wanneer het vriest. Een actieradius van 300 kilometer zal tijdens strenge vorst dus afnemen naar ongeveer 210 kilometer. Op tijd opladen is tijdens de winter dus cruciaal om niet tegen problemen aan te lopen!

    ŠKODA CITIGOe iV | Actieradius: 260 km (WLTP) 

    Volkswagen e-Golf | Actieradius: 230 km (WLTP)

       Audi E-Tron | Actieradius: 360 km (WLTP)