Het laden van een elektrische auto
Elektrisch rijden brengt veel voordelen met zich mee. In de voorbereiding van een rit vraagt het ook om wat andere handelingen. Als AutoAbonnement.nl helpen we je graag bij het verhelderen van deze handelingen en afwegingen. Zo zorgen we er samen voor dat jij de keuze maakt die bij jou past. Eén van deze nieuwe handelingen is het laden van je auto. In essentie verschilt dit niet extreem veel van het voltanken van je benzine- of dieselauto. Toch zijn er een aantal belangrijke dingen die je moet weten over het laden van een elektrische auto. Op deze pagina vertellen we je daarom alles over elektrisch laden.
Zo werkt elektrisch laden
Elektrisch laden werkt vrij simpel. Binnen 3 stappen is je elektrische auto namelijk al helemaal vol geladen:
1. Parkeer bij een laadpaal en koppel je laadkabel aan de laadpaal. Je zal dan een groen licht zien verschijnen op de paal.
2. Houd je laadpas voor de laadpaal en stop het andere uiterste van de laadkabel op de daarvoor bestemde plek in de auto.
3. Wacht tot je een blauw licht ziet. Bij terugkomst bij je auto ontgrendel je de kabel van de laadpaal met je laadpas en koppel je de laadkabel los.
Nu kun je weer op pad!
Afhankelijkheden
Het laden van je elektrische auto heeft een aantal afhankelijkheden die invloed hebben op de tijd, de kosten en het gemak van het laden. De volgende factoren zijn belangrijk:
De laadtijd
De laadpaal
De kosten van de stroom
De eventuele kosten van de laadpas
De actieradius van de elektrische auto
Het snel-laadvermogen van de paal en de auto
De laadvoorzieningen in de buurt
Snel laden
Naast het laden aan een regulier laadpunt is er ook de optie om onderweg gebruik te maken van een snellader. Op deze manier kun je je elektrische auto bijladen om een langere afstand af te leggen. Om snelladen mogelijk te maken, wordt de accu rechtstreeks geladen en wordt er meestal geladen met gelijkstroom in plaats van de gebruikelijke wisselstroom. Bij snelladen wordt er op een hoger aantal kW geopereerd. Dit zorgt voor de kortere laadtijd.
Bij snelladen gaat de auto vaak tussen de 10% batterij en 80% batterij het snelst en neemt het tempo van opladen daarboven af. Dit is zo geregeld om de accu van je elektrische auto te beschermen. Het is daarom ook efficiënter om tussen deze percentages te rijden en dan weer te gaan laden rond de 10% om weer te stoppen bij 80%.
Toch zijn er ook nadelen aan snelladen. Het is namelijk duurder dan regulier laden en thuis een snellader installeren is al helemaal erg duur. De kosten hiervan lopen vaak in de tienduizenden euro’s. Daarom is snelladen een methode om te gebruiken bij lange afstanden terwijl je onderweg bent. Wanneer de auto thuis aan de lader ligt, door de nacht heen, kun je vrijwel altijd ’s ochtends genieten van een volle batterij en dus honderden stressvrije kilometers.
De toekomst van elektrisch laden
De verwachting is dat het opladen van je elektrische auto in de toekomst alleen maar sneller en beter zal verlopen. Zowel de bedrijfswereld als de politiek werken hard om het opladen van je elektrische auto efficiënter te maken.
Zo stak het kabinet onlangs 5 miljoen euro in het aanleggen van laadpleinen met 472 slimme laadpunten. Deze laadpleinen komen in 21 steden te liggen en hebben slimme laadpalen die een overschot aan stroom teruggeven aan het stroomnet. Dit gaat verspilling tegen en zorgt ervoor dat er efficiënter met stroom om wordt gegaan. Een win-win dus.
Bedrijven zoals FastNed en NewMotion staan aan het voorfront van innovatie op het gebied van laden. Er komen constant nieuwe laadvoorzieningen beschikbaar. Elk laadstation dat erbij komt maakt elektrisch rijden toegankelijker!